Inmiddels ben ik ruim vijftien jaar actief binnen de tuincentrumwereld. De branche meegemaakt in enorme groei en nu de laatste jaren gaat het minder. Opvallend is dat je de ondernemers wel hoort als het goed gaat; mooie verhalen over hoogtepunten, top-omzetten, topdagen, topdrukte, massa’s klanten etc. etc.. Maar wat als het eens tegen zit? Als je als ondernemer de ‘drive’ kwijt bent? Of zelfs in (zware) financiële problemen zit? Wanhopig zoekend naar een uitweg en die niet kunnen vinden?

Helaas horen wij de ondernemers dan minder en maar al te vaak helemaal niet. Uiteindelijk wordt vaak de ondernemer zowel zakelijk als privé zwaar getroffen. Veel ondernemers denken dat alles alleen wel is op te lossen.

Het is niet eenvoudig om je problemen open te leggen voor een ander, maar het is soms wel verhelderend. Voor zowel je persoonlijke als zakelijke ontwikkelingen. Vaak is er met de nodige creativiteit heel wat mogelijk om de boel weer op de rit te krijgen. Hierbij natuurlijk de opmerking hoe eerder er ingegrepen wordt hoe beter!

Het is gelukkig niet zo dat wij alleen bij problemen actief zijn. Met enige regelmaat komt de vraag of wij eens een kritische objectieve blik kunnen werpen op de huidige bedrijfsvoering. Waar kan het beter? Waar laten we nog wat liggen? Hoe gaan wij groeien?

Wij zoeken altijd naar de mogelijkheid om het uiterste voor een ieder er uit te halen. Immers iedereen heeft er recht op om zijn boterham te kunnen verdienen.